Lola Mooij was een cinematography student op de Nederlandse Film Academie, afgestudeerd in 2020 met de studentenoscar winnende film "Waarom Bleef je niet voor mij". Een van haar dromen is om een periode film te draaien, en met deze korte film kon ze dit goed uitproberen. Samen met kostuum ontwerper Merel Ter Braak heeft ze een aantal 16de/17de eeuwse jurken tot haar beschikking gekregen om dit tedere edoch tragische liefdesverhaal te maken.
We zullen kijken naar flarden uit de jonge meisjes hun kortdurende verboden verhouding. We zien 3 fases: het ontstaan, de roze wolk en het einde. De sfeer is nostalgisch en melancholisch en het zal aanvoelen als een herinnering. Het verhaal eindigt bitterzoet als een van de twee de relatie beëindigd maar in het geheim nog steeds van haar houd.
De film werd gedraaid op s16 mm kleur-film op een bolex vision3 250d en heeft geen sync geluid hebben maar gebruik maken van een speciaal gecomponeerd muziekstuk van Nikolaï Clavier.
For this project, I worked intimately with Lola, who directed and shot the project. My responsibilities varied during the runtime of this project, which I highlighted below.
May 2021 - Present
From the moment we received the material from being developed and scanned in Belgium, I handled the files, keeping track of the colorspace and making sure the editor could get started the moment they wanted.
24 april 2021
We hadden 42 geplande shots voor de dag, en het was mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat we zoveel mogelijk konden draaine. Hiervan zijn er 30 gelukt. Het bijhouden van de hoeveelheid filmrol over was ook een belangrijke taak.
September 2020 - April 2021
Om dit project te laten werken, wilden we eigenlijk een kasteel. Na vele maanden dit te proberen, kregen we te horen dat Huize Frankendael bereid was mee te werken, wat geweldig was.
Lola and I produced this project together, we fixed the location, which was difficult since we wanted to shoot during the COVID pandemic.
Starting in pre-production, I can bring multiple departments together to make a solid plan how to combine their strengths to make the plan happen. In this case, the color-managment was unique due to the celluloid being developed outside of our control.
Lola had an idea of how to start and we planned the shoot together, but in post-production I had a complete grip on the planning, making sure Lola always knew what was happening and managing the dataflow and the instructions of the input and outpu.
Beforehand we knew that the delivery would only be for internet, and no major deliveries would be required. This allowed us to be very flexible right up to the final steps.