Menu

De Grote Beer
Post Producer

Het Project

en wat het is.

Een beer ziet in het Amsterdamse Concertgebouw een pianist en een passie voor piano spelen zwelt op. Hij breekt in en speelt zijn diepste gevoelens, maar wordt ontdekt door de bewaker, wordt zijn passie en talent herkent?

Dit extracurriculaire project werd geïnitieerd door Stijn Sanders, een VFX student uit lichting 2021. Hij wilde graag een fotorealistisch 3d-integratie project en kreeg die niet vanuit de officiële X-projecten. Na een interfacultaire fondsaanvraag en wat voorbereiding stonden we met een motion-capture pak en een acteur die dierlijke bewegingen maakte in het Concertgebouw.

Met behulp van externe coaches als Rolf Dekens en Thomas Huizer, hebben wij dit hele project met meer benodigde werkdagen dan het officiële X-project Kimiko. Tijdens de VFX periode hebben Stijn en ik de taken verdeeld en coordineerden we het vfx-werk met zijn tweeën. Zo dicht bij het werk staan heeft me veel geleerd over 3D animtie, belichting en afwerking.

Crew

Met Wie Ik Gewerkt heb

Regisseur
Stijn Sanders  (link to website)
Scenarist
Melvin Stewart  (link to LinkedIn)
Producer
Thomas Spiekhout  (link to LinkedIn)
Cinematographers
Yavuz Selim Isler  (link to website)
Kleding
Anouk Boef
Rigging & On-set Supervisor
Menno Weitmann  (link to Rookies page)
Pipeline Specialist & Supervisor
Bo Kamphues  (link naar website)
3D Tracking & Supervisor
Rick van Soest
Colorgrader
Patcharee Sa-ardkitinun  (link naar LinkedIn)
Sound Designer
Zeno Hehenkamp  (link naar website)
Composer
Manel Fornells  (link to website)

Stills

De Grote Beer 2021, Still 01
De Grote Beer 2021, Still 02
De Grote Beer 2021, Still 03
De Grote Beer 2021, Still 04
Project afgerond in dagen

329

Post crewleden

24

Tijdlijn

Al mijn verschillende bijdragen aan dit project.

Januari - Augustus 2021

Supervising Postproduction

als Post producer

Na de kerstvakantie stonden we allemaal klaar om onze schouders eronder te zetten. Tussen montage, VFX, grading en sound design ben ik bijna alleen maar bezig geweest met de vfx. Stijn en ik hebben dit project in Shotgun gezet, en als duo de verantwoordelijkheid aangepakt om dit project te begeleiden. Vooral als het neerkwam op nieuwe mensen aanspreken en afspraken met artists maken was ik het aanspreekpunt.

18 December 2020

Draaidag

als Opnameleider

Tijdens de draaidag was ik de spil tussen Regie, Camera en de verschillende VFX-supervisors die op set waren meegekomen en allemaal een eigen taak hadden. De supervisor voor de mo-cap had niets te maken met de supervisor voor de trackers, maar alles liep via mij. Hiermee kon ik garanderen dat we aan het einde van de dag alle benodigde plates hadden om ieder shot haalbaar te maken. Iedere artist hoefde niet bang te zijn dat ik iets zou wegwimpelen, ik kon VFX-jargon gebruiken om mijn denkprocess uit te leggen en de beslissing te maken.

Oktober 2020 - December 2021

Pre-production

als Post Producer

Veel testen en bespreken wat we in pre-productie zouden kunnen doen om onszelf zoveel mogelijk werk te besparen.

Diensten

Waar was ik voor verantwoordelijk.

Thomas Spiekhout kwam naar mij met dit idee, en was bereid dit volledig te verzorgen. Mijn taak als coordinator voor de post-productie sprak me enorm aan, aangezien dit een VFX-heavy project is met veel ruimte voor een duidelijk plan verzinnen.

  • Workflow bijhouden

    In het begin waren het vooral gesprekken tussen de VFX supervisors in de pre-productie.

  • Draaidag leiden

    Aangezien deze opnames per shot tweemaal moesten gebeuren, eenmaal met de mo-cap acteur erin, en eenmaal voor het erin compen van de beer, leek het ons allen het slimste als ik de opname zou leiden. Dit was geen nieuwe taak voor mij, maar de insteek van de draaidag was desondanks uniek.

  • Post productie Supervisie

    Samen met Stijn Sanders heb ik de VFX gecoördineerd, en vooral omdat het als extracurriculair project tussen de afstudeerprojecten ingepland moest worden, was dit nogal een taak. Uiteindelijk heeft het me getalenteerde VFX artists uit andere jaren laten ontmoeten, en hebben het project toch op kunnen leveren voor we onszelf afgestuurd konden noemen.

The style & the plan.

De opnames waren goed uitgedacht, maar met maar 1 draaidag voel je de druk van alle nodige shots draaien.

De Grote Beer Shooting Day with Motion Capture Actor

De mo-cap acteur Fedja had zich goed voorbereid, en zowel de referentie plates van zijn spel ten opzichte van de camera als de mo-cap data kon heel fijn ingezet worden tijdens het animeren.

De Grote Beer Turntable Polar Bear Stijn Sanders

De ijsbeer is in Zbrush gemaakt door Stijn, die daarna meteen begon met het maken van de vacht (grooming). De animatie en belichting is door een geweldig getalenteerde groep artists gemaakt, die Stijn en Bo samen hebben gerenderd. De comp hebben we weer verspreid onder verschillende beschikbare artists. Stijn en ik werkten per week met verschillende intensiteit aan het project door andere verantwoordelijkheden, en konden elkaar goed op de hoogte houden. Shotgrid (of Shotgun toendertijd) was het platform waar wij ons overzicht hielden met een zelf gemaakte pagina waar ik alles, inclusief samenvattingen met percentages, kon zien en de producent kon inlichten over de voortgang.

De Grote Beer Shotgun Overview

Resultaat

Dit project heeft meegedaan aan de VFX Competitie genaamd The Rookies, daarom link ik graag naar de door ons verzorgde pagina met een beschrijving vanuit het VFX-oogpunt geschreven door Stijn Sanders

Vind Me Op
Email Me Op

y>